Gouden tips voor werkende mama’s

Gouden TipsZo dacht je voor de geboorte van je baby na 16 weken weer fluitend aan het werk te gaan, zo is deze gedachte na de geboorte volledig anders! Aan het werk gaan na je zwangerschapsverlof is niet iets waar veel mama’s naar uit kijken. Hoe kun je hier nu eigenlijk het beste mee omgaan? Een aantal gouden tips!

  1. Accepteer dat het tijd kost om te wennen

Accepteer dat je de eerste dagen op het werk misschien wel grotendeels van de dag huilend en iedere minuut kijkend op de klok doorbrengt. Je wilt het liefst thuis zijn! Daarnaast heb je het idee dat je totaal niet mee komt met de rest van je collega’s en niet meer snapt waar het over gaat. Dit klopt! En is heel normaal. Ontzwangeren kost tijd en je zit nog vollop in dit proces zodra je weer aan het werk gaat. Daarnaast zijn je collega’s full speed doorgegaan toen jij afwezig was en dus is het niet raar dat je niet gelijk alles begrijpt wat gaande is binnen de organisatie. Geef jezelf minimaal 2 maanden om weer te wennen aan het werkende leven. Na een aantal maanden weet je niet beter en zit je weer helemaal in de flow!

  1. Regel de kinderopvang goed

Zorg ervoor dat je voor je weer aan het werk gaat de opvang van je baby goed hebt geregeld en maak hiervoor een duidelijke weekplanning. Is je baby vandaag bij papa, opa, oma of naar de gastouder/creche? Wie brengt, wie haalt en hoe laat? Als papa brengt, zorgt dit ervoor dat jij in elk geval ’s ochtends geen stress hebt van de combi baby naar opvang brengen/op tijd op je werk komen. En andersom, als papa haalt, zorgt dit ervoor dat je relaxt naar huis kunt gaan vanaf je werk zonder vergaderingen af te kappen omdat je toch echt stipt om 17.00 in de auto moet zitten om je baby van de opvang op te halen. Het vergt zeker enige planning, maar het resultaat is dat je rustig aan het werk kunt zonder stress.                            

  1. Vergelijk jezelf niet met werkende moeders

Er zijn altijd werkende moeders die iedere dag volledig in de make up met perfect gekapt haar op het werk verschijnen. Er zijn ook een hele hoop moeders die met minder genoegen nemen. Zo zijn er ook moeders die nooit moe zijn, geen enkele uitdaging zien in de combinatie carriere en ouderschap en waarbij alles vanzelf lijkt te gaan. Vergelijk jezelf niet. Iedere moeder vindt hierin haar eigen weg en bij de een gaat dat soepeler dan bij de ander.

  1. Vergelijk jezelf zeker ook niet met thuisblijfmoeders

Vergelijk jezelf niet met werkende moeders maar absoluut ook niet met de thuisblijfmoeders. Iedere moeder maakt een eigen keuze om wel of niet te werken en dit is prima. Als werkende moeder kun je soms ontzettend jaloers zijn op de moeders die alle tijd van de wereld hebben met hun baby. Andersom zijn er ook thuisblijfmoeders die zich dolgraag weer eens in het werkende leven willen storten.

  1. Focus je op je werk OF op je kindje

Last but not least, als je aan het werk bent focus je dan op je werk. Misschien werkt het voor jou om juist geen muismat, mok, fotolijstjes met schattige foto’s van je baby op je bureau te hebben staan, zodat je gedachten zo min mogelijk kunnen afdwalen naar je baby. Als je thuis bent, focus je dan ook echt voor de volle 100% op je baby en leg je werktelefoon en laptop weg. Zo hoef je je niet schuldig te voelen; je geeft je werkgever alle aandacht tijdens je contractuele uren en thuis is je baby blij met de volle aandacht van mama!

Baas blij, mama blij, baby blij!