Adem in… Adem uit… Dit helpt je ontspannen

Image-2.pngJe rent van hot naar her, bent alleen maar druk en kan even geen rust vinden. Tot iemand tegen je zegt: ‘haal eerst eens even diep adem’. Vaak realiseer je je dan pas hoe je je voelt. Dat ene moment van rustig ademhalen houdt je eigenlijk een spiegel voor. Zo wordt de ademhaling vaak ook gezien als een reflectie van jezelf. Ben je gestresst, dan adem je vaak snel en hoog en als je ontspant adem je als vanzelf langzaam en diep.

Hoe kan ademhalen je helpen te ontspannen? Er zijn ontzettend veel soorten ademhalingsoefeningen. Ik deel graag een ademhalingsoefening met jullie die je helpt rust en ontspanning te vinden.

1. Ga allereerst rustig liggen of zitten en maak het jezelf comfortabel
2. Leg je linkerhand op je borst en je rechterhand op je buik. Sluit je ogen.
3. Adem diep in via je neus en probeer je buik iets naar voren te laten komen doordat je longen zich vullen met zuurstof
4. Adem rustig uit via je mond en laat je buik weer wat inzakken richting je ruggengraat
5. Probeer een paar keer rustig en diep in te ademen waarbij de hand op je buik beweegt door de ademhaling en de hand op je borst rustig blijft liggen
6. Voel je je al wat meer ontspannen? Scan vervolgens je lichaam van top tot teen en voel waar je gespannen bent. Misschien zijn het je schouders of is het je nek. Adem in en probeer de spanning los te laten wanneer je uitademt
7. Ga hier mee door tot je ademhaling kalm is en je de spanning in je lichaam hebt kunnen loslaten
8. Open je ogen en ervaar de rust!

Deze oefening kun je zo vaak herhalen als je wilt. Het brengt je in een paar minuten weer even tot rust zodat je weer helder en fris aan de slag kan!